Veterán jako zábavná investice: Na nejžádanějších autech můžete vydělat jmění

16.05.2013 00:00

 

 

Krize? Kdepak. Podle odhadů organizace FIVA (Fédération Internationale des Véhicules Anciens) se loni v obchodech s veterány a youngtimery protočilo téměř 400 miliard korun. Propukla horečka po klasických vozech. A to je dobrá chvíle investovat.Ať už máte k dispozici pár set tisíc nebo milionů, v obrovské nabídce vozů si můžete dobře vybírat. "Záleží na tom, kolik chcete investovat. Lze si pořídit Škodu Felicii, Octavii nebo třeba pěknou Škodu 1000 MB ze šedesátých let. Velmi zajímavý vůz je pak kupé Škoda 1000 MBX nebo mladší Škoda 110 R. U takových aut se bavíme o částce okolo 100 tisíc korun," říká Miroslav Kotlařík, ředitel showroomu s historickými auty Veteran Car Štangl.

Pak ale existují lidé, kteří chtějí ještě zajímavější vůz. Pro ně jsou v současnosti v kurzu automobily z padesátých a šedesátých let. To jsou hlavně Jaguary, MG, Mercedesy nebo Alfy Romeo. Jde většinou o vozy s cenou do dvou milionů korun.Podobně jako u řady jiných druhů investic platí, že čím dražší vůz si do sbírky pořídíte, tím se dá očekávat větší výnos. Ačkoliv se tedy procentuálně i levný automobil výrazně zhodnotí, výsledná částka nebude dosahovat tak dramatických výšin. Levné veterány se tedy hodí hlavně pro nadšence, kteří chtějí vyrážet na víkendové projížďky nebo se účastnit srazů. Případný prodej vozu pak může pokrýt náklady na jeho provozování.

Velmi drahý vůz může ovšem svému majiteli vydělat pořádné jmění."Dobrým příkladem je Bugatti Type57 SC Atlantic. Před nějakými deseti lety se prodávalo za 10 až 15 milionů dolarů. Což už je sama o sobě vysoká částka. Nedávno se ale prodalo za asi 50 milionů dolarů. Znám řadu zákazníků, kterým se podařilo dobře koupit auta a investici pak skvěle zhodnotit. To ale vždy mluvíme o voze minimálně za několik milionů korun,“ vysvětluje šéf veteránského showroomu.Podle něj investor může počítat s tím, že peníze vložené do vozu se neznehodnotí. Pochopitelně to je pravda jen do té doby, než investuje špatně. A takových případů za svou praxi zažil také poměrně dost.

 

Pozor na technický stav

Vzhledem k tomu, že vložení peněz do klasického automobilu vyžaduje znalost oboru, je nejlepší možností pořídit si vůz od sběratele nebo z prodejny, která se zaručí za to, že technický stav auta odpovídá jeho ceně.

Je nutné si na to dát pozor. V opačném případě pak bude potřeba investovat ještě do renovace a ta může být velmi nákladná. "Laik si nedokáže představit, co všechno pořízení a vlastnictví takového vozu obsahuje,“ připomíná Kotlařík.

 

Naprostou nutností je garáž. Auto je potřeba dobře pojistit. Případný investor by měl počítat i s dalšími náklady na provoz a nutné opravy.Sběratelé veteránů vědí, že ty nejžádanější kousky s nejvyšším zhodnocením se nedají pořídit kdykoliv. Platí to zejména u raritních aut, která na světě existují jen v několika exemplářích, nebo jsou dokonce ojedinělá. Investor pak musí čekat, až se objeví na aukci, a pak se rychle rozhodnout ke koupi. Zajímavé vozy se můžou objevit jednou za deset nebo i za třicet let.

Nejlepším místem k nákupu jsou pak aukce velkých specializovaných síní. Jde například o aukce společností RM Auctions nebo Gooding & Company. Ty jsou většinou na významných srazech historických vozidel, jako je třeba Concours d’Elegance v kalifornském Pebble Beach nebo britský festival v Goodwoodu. V Česku mnoho aukcí není. Jedna proběhla loni v garážích pod pražským Rudolfinem. Prodávala se auta za celkem 60 milionů Kč.